Recensie: King Of The World – Cincinnati (2024)

Ga naar inhoud

Recensie: King Of The World – Cincinnati (4)

King Of The World – Cincinnati
Format CD – Vinyl / Label: King Of The World Records
Releasedatum: 2 oktober 2016

Tekst: John Maes

King Of The World treedt haar grenzen te buiten als ‘beste bluesband van Nederland’ met hun vierde album ‘Cincinnati’. Vanaf 2012 heeft het gezelschap van ster gitarist Erwin Java de hoogste status bereikt in de blues-scene der lage landen, maar samen met zanger Ruud Weber, drummer Fokke de Jong en toetsenman Govert van der Kom(the Dutch Booker-T), zoekt dit viertal duidelijk naar nieuwe uitdagingen en variaties in muziekstijlen. Met ‘Cincinnati’ wordt een meer dan geslaagde uitstap gemaakt naar Northern-Soul, STAX-sound en stevige rock. Er worden duidelijk nieuwe muzikale dimensies aangeboord. Reeds ontsproten nog voordat deze ervaren muzikanten als een stel schooljongens naar de studio in Cincinnati vertrokken. Gesteund door het vakmanschap van producer Erwin Musper (o.a. Anouk, Jeff Beck), goed verzorgde backing vocals en zeer zeker door de sublieme blazerssectie, die ook al regelmatig tijdens live optredens (Groningen, Tilburg en Emmen)voor een meerwaarde aan de KOTW muziek toevoegden, is dit album tot een absoluut topproduct met internationale allure uitgegroeid.

Behalve de zo belangrijke en dynamische bijdrage van de blazers op dit album kom je ook de aangename verrassing tegen van zangeres Cheryl Renee in het nummer Hurt So Bad. In de States ook wel bekend als ‘The Goddess of the Blues’ . Zij duelleert hier met haar volle zwarte stem met Ruud Weber en zorgt al vroegtijdig op het album voor een kippenvel momentje.

Magisch drumwerk horen we in Feel That Flame dat met een swampy soundje opent. Fokke stuurt en is dienend en bij vlagen spetterend dominant en zeer herkenbaar op de voorgrond als slag- en ritme-vaste tempobeul. Ruud Weber haalt hier uit met zijn donkere hese stemgeluid, waardoor je de vlammen ook uit je broekspijpen voelt komen. The Waiting Game is een slow-ballad met mystiek fijn besnaard gitaarspel van Erwin waar je lekker op weg zwijmelt. Steeds maar weer functioneel en uitgebalanceerd ondersteund door de Hammond van Govert als basissound. Je verwacht op een gegeven moment dat er een paar flinke uithalen gaan komen, maar dat laat men dus flegmatiek en gracieus achterwege. Hierdoor blijft het nummer nog lang in je hoofd na-ijlen en is het genot des te groter.

King Of The World is een viertal doorgewinterde routiniers in de Nederlandse muziekwereld, zijn allesbehalve arrogant, maar juist vier hele vriendelijke sympathieke toegankelijke gasten die veel tijd en aandacht besteden aan hun trouwe schare fans. Tijdens de opnames in Cincinnati door namen ze zelfs nog tijd om via een live-blog om de fans mee te laten genieten van de sfeer aldaar in de studio.

In Better Luck Next Time gaat de rock ’n roll los. Hier ook weer met prikkelend en voortreffelijk gearrangeerd blaaswerk. Life In The Fast Lane kennen we van The Eagles, geschreven door Joe Walsh. King Of The World en de blazers weten hier een veel stevigere rocker van te maken. De stem van Ruud komt hier voortreffelijk uit de verf. Voor mij nog fraaier dan het origineel zeker door de afstemming tussen orgel en blaaspartijen.

‘Cincinnati’ is behalve als cd ook als vinyl dubbelaar verschenen met extra live bonus materiaal. Dat wordt de mijne! Te bestellen via de website, maar ook gewoon bij je platenboer in de schappen. Er volgt een hele lange promotour door het land. Waar en wanneer valt (ook) te lezen op de KOTW website.

'Cincinnati' album teaser by King of the World

Tracks:
01. Voodoo